GODIS FÖR DIN HJÄRNA.

MOTION

Fysisk aktivitet hjälper oss att öka syresättningen till hjärnan som är nödvändig för hjärnans återhämtning och kapacitet att hantera information samt sortera och lagra minnen. 

Fysisk aktivitet reglerar hormoner och utsöndrar massor av ‘måbrahormoner’ som dopamin och serotonin.

Vårt stresshormon kortisol ökar under själva träningen, men sjunker efter träningen till nivåer som gör att vår hjärna öppnas mer.

MINDFULNESS

10 min om dagen reducerar stress, förbättrar minnesfunktioner, minskar depression, balanserar humöret, ger jämnare och bättre sömn.

Allt detta med endast 10 min/dag! 

Vi behöver även ta korta pauser i vardagen och det kan man göra några gånger om dagen och det behövs bara 2-5 minuter. Du kan meditera, bara sitta och titta ut i tomma intet och andas djupt och långsamt.

Du kan ta en avslappning som att spänna delar i kroppen och sedan slappna av. 

KOST

Vår kost har enormt stor betydelse för vårt välbefinnande – men det kan vara lika svårt att hantera som att vi vet om hur viktigt det är.

Näringstät energi gynnar hela vårt system. 

SÖMN

Sömn ‘renar’ hjärnan genom att ta bort giftiga substanser som kan skada neuronerna, hjärncellerna.

Forskning visar att sömnbrist ökar risken för att utveckla alzheimers. 

Sömnen har betydelse för att befästa och förstärka minnet av vad vi varit med om under dagen.

Sömnen påverkar våra hormoner.

KÄRLEK

Att sprida och få kärlek är otroligt viktigt för vår hjärna.

Vi är inte starkast ensamma. Vi är beroende av att vara i sociala sammanhang och att känna att vi är accepterade som vi är.

Att vara nära andra människor är ett av våra absolut viktigaste basala behov.

Vi behöver känna kärlek och få kärlek såväl hemma som på arbetsplatsen.

Share Button